“Wat is reputatie eigenlijk in essentie?”, vraagt een CEO.
Antwoord: “Simpel gezegd: dat wat anderen – jouw stakeholders – over je zeggen als je de deur uitloopt. Zonder filter.”
Een leuke en begrijpelijke uitleg die ik ooit op een congres hoorde. Ik gebruik het nog regelmatig. Het geeft in simpele bewoordingen aan wat het is en hoe belangrijk een goede reputatie ook is.
En dat inzicht in en kennis over je meest relevante stakeholders minstens zo belangrijk is.
Een goede reputatie zorgt ervoor dat anderen je vertrouwen, leveranciers zaken met je willen doen, talent wil (blijven) werken bij jouw bedrijf. Maar ook dat klanten kopen én loyaal blijven, investeerders in je bedrijf geloven en autoriteiten je vertrouwen.
Maar wat is je reputatie eigenlijk en wie zijn je (belangrijkste) stakeholders?
Daar kun je naar gissen, maar eigenlijk is het verstandiger het te meten. Want meten is weten.
Een gedegen en ook terugkerend onderzoek naar je reputatie onder relevante stakeholders, is voor alle ondernemingen interessant en eigenlijk een must.
Zeker in deze tijden waarbij je te maken hebt met een veelvoud aan interne en externe stakeholders.
Je wilt weten wat er speelt, hoe er over jouw bedrijf wordt gedacht en gesproken. En waarom. Hoe verhoudt zich dat tot collega-bedrijven? En wat kan je doen om het te verbeteren en beschermen? Dat kan met een reputatieonderzoek, al dan niet in combinatie met een stakeholderanalyse. Zodat je op basis van de resultaten ook beleid kunt maken.
Reputatie- en stakeholdermanagement zijn niet (alleen) de verantwoordelijkheid van de corporate communicatieafdeling, maar ook van het managementteam en dus het hele bedrijf.
Met Cappetti Communications heb ik voor diverse opdrachtgevers reputatie-onderzoeken uitgevoerd en stakeholderonderzoeken of -analyses gedaan. Wie zijn je stakeholders, welke zijn (echt) relevant en welke moet je bewaken en koesteren?
Wil jij dergelijke inzichten ook? Neem dan gerust contact op voor advies en ondersteuning.
Cappetti Communications heeft reputatie- en stakeholdermanagement gedaan voor onder meer HEINEKEN, A.S. Watson Health & Beauty (Kruidvat), HEMA, KLM, Holland Casino en Transavia.

Heb je communicatie-advies nodig, wil je impact maken en ook écht resultaat boeken?
Bel, app of mail mij!

Heb jij communicatie-advies nodig, wil je impact maken en ook écht resultaat boeken?
Bel, app of mail mij!

Heb jij communicatie-advies nodig, wil je impact maken en ook écht resultaat boeken?
Bel, app of mail mij!