Cases

Hieronder tref je een viertal cases aan. Een paar voorbeelden die beschrijven wat de situatie was en wat de bijdrage van Cappetti Communications is geweest. Ze zijn kenmerkend voor mijn ervaring en specialismen.

Productintroducties

De afgelopen jaren heb ik tientallen productintroducties bij uiteenlopende bedrijven en merken verzorgd. Verrassende nieuwe smaken, bijzondere services, unieke koffiemelanges, designer mode, duurzamere cosmetica, innovatieve verpakkingen, pop-up stores, enzovoort. Rondom (marketing of commercie gedreven) productintroducties is het vaak een uitdaging om ook publiciteit te creëren. Daar komt creativiteit, ervaring met media en influencers, maar vooral ook een goed verhaal bij kijken.

Cappetti Communications heeft diverse lanceringen verzorgd, vaak in combinatie met een (al dan niet agile ingericht) projectteam met specialisten. Om er voor te zorgen dat de introductie goed, impactvol en met de juiste communicatie-inzet in de markt wordt gezet. En aandacht krijgt in de relevante media (zowel online als offline) die gezien, gehoord en gelezen wordt door de juiste doelgroepen.

Heb jij een nieuwe service of een innovatief, nieuw product waar je (media)aandacht voor wilt genereren? Neem dan contact met mij op voor het maken van een impactvol PR plan.

Productintroducties

Strategiecommunicatie

Een winkelbedrijf heeft na een turbulente periode, waarbij zelfs het voortbestaan onzeker was, onder nieuwe eigenaren en een nieuw managementteam een aangepaste strategie gepresenteerd. Na de bekendmaking was het zaak dat de strategie binnen het bedrijf werd begrepen en uitgevoerd. Maar het verhaal bestond inmiddels uit meerdere versies en werd daardoor anders uitgelegd en geïnterpreteerd. En dat terwijl eenduidigheid en begrip voor deze nieuwe koerswijziging enorm belangrijk was voor een succesvolle toekomst.

Een duidelijk verhaal
Om dat te verbeteren schreef Cappetti Communications een corporate story op basis van gesprekken met de betrokken directieleden en diverse documenten, zoals presentaties, gepubliceerde interviews en intranetberichten. Door er één duidelijk verhaal van te maken, waarin iedereen zich kon vinden, resulteerde dit in het nieuwe volledige bedrijfsverhaal, een soort manifest. Wat vanaf dat moment de basis vormde voor alle toekomstige interne en externe communicatie-uitingen, vanzelfsprekend waar nodig aangepast naar de juiste doelgroep. Want een winkelmedewerker spreek je weer anders aan dan een orderpicker in het magazijn of een klant in de winkel.

Wil jij ook helderheid en eenduidigheid krijgen in jouw bedrijfsverhaal en de communicatie daaromheen naar medewerkers en klanten? Neem dan gerust contact met mij op.

Reorganisaties

Een bedrijf met locaties in meerdere landen besluit om na een strategiewijziging het aantal productielocaties te verminderen. Door productiecapaciteit te bundelen en te verplaatsen. Voor sommige landen goed nieuws, want meer werkgelegenheid, ook voor de toekomst. Voor andere landen en locaties slecht nieuws door het verlies aan arbeidsplaatsen of in enkele gevallen zelfs sluiting van een fabriek. Een verhaal met meerdere kanten waarbij voorzichtigheid en goede timing in communicatie essentieel was.

Kernboodschappen en middelen
Voor de bekendmaking van deze wijzigingen heb ik met een team van specialisten gewerkt aan de communicatiestrategie en uitvoering. Zo zijn er gelijktijdig bijeenkomsten op meerdere locaties voor medewerkers georganiseerd, waarbij de directie het nieuws presenteerde en toelichtte. Ook werden er Q&A’s, persberichten, video’s, presentaties, magazines en hand-outs geproduceerd op basis van heldere kernboodschappen en een eenduidig verhaal. Zowel voor de binnen- als de buitenwereld en naar alle relevante stakeholders. Want intern is extern: voordat je het weet ligt het nieuws op straat of wordt het een trending topic op X (Twitter).

Voor dit soort belangrijke aankondigingen kan je – voor zowel de interne als externe communicatie – Cappetti Communications inschakelen.

Organisatiewijzigingen

Inkoop en verbetering mediaservices

Wat wordt er over je bedrijf of merk gezegd en geschreven in de media of op social kanalen? Hoe maak je je PR inspanningen inzichtelijk en wat is de ROI (return on investment) van een campagne? Welke media schrijven over je bedrijf, en hoe? Voor communicatieafdelingen is het uitermate belangrijk om dit te weten en media 24/7 te monitoren. Maar ook voor het management is het essentieel om inzicht te hebben in wat er over het bedrijf, merk en de belangrijkste concullega’s in de media verschijnt.

Inzicht in media-inspanningen
In de loop der jaren heb ik veel kennis en ervaring opgedaan met het inzichtelijk maken van de media-inspanningen en de inkoop van mediaservices. Met allerlei tools, dashboards, rapportages en nieuwsbrieven kan je de media-aandacht inzichtelijk maken, analyseren en delen met de organisatie en directie. Deze services zijn een managementinstrument die input geven voor de communicatiestrategie, jaarplanning of voor de evaluatie van communicatiecampagnes.

Hulp bij het inkopen, inrichten of verbeteren van mediaservices
De mediawereld en het aanbod aan toeleveranciers is sterk veranderd de laatste jaren. Er is een veelvoud aan aanbieders, verbeterde search technieken, nieuwe tools en veranderende wet- en regelgeving. Dit maakt het er niet makkelijker op om de (interne) mediavoorzieningen goed en professioneel in te richten en te onderhouden.

Cappetti Communications heeft voor diverse ondernemingen de mediaservices ingekocht, ingericht, verbeterd, geprofessionaliseerd en ook kostenbesparingen weten door te voeren.

Wil jouw bedrijf ook mediaservices inkopen om deze intern aan te bieden? Of wil je dat het huidige aanbod tegen het licht wordt gehouden? Voor een onafhankelijk advies, een keuzehulp bij de juiste tools, leveranciers of bureaus kun je bij Cappetti Communications terecht.

Voorbeelden opdrachten

Als interim communicatiespecialist ben ik de afgelopen jaren ingehuurd door verschillende bedrijven in diverse sectoren (o.a. FMCG, drank en voeding, luchtvaart, retail, leisure en banken). Mijn aandachtsgebieden waren vooral: externe communicatie, PR, woordvoering, reputatie- en issuemanagement.

voorbeeld Heineken

Bij HEINEKEN ben ik PR-manager geweest voor het Holland Heineken House (HHH) tijdens de Olympische Spelen in PyeongChang (Zuid-Korea). Dit was de derde keer dat ik deze rol mocht vervullen. Tijdens de winterspelen van 2018 was ik verantwoordelijk voor de corporate communicatie, PR en mediarelaties van het bekende nationale huis. In Zuid-Korea runde ik met een PR-team ook het mediacentrum in het HHH, waar de Nederlandse media een werkplek met allerlei faciliteiten aangeboden kreeg. Aansluitend ben ik ook enkele maanden aangesteld als interimmanager externe communicatie voor HEINEKEN Nederland.

Bij Transavia ben ik een paar maanden woordvoerder en reputatiestrateeg geweest. In deze periode heb ik diverse incidenten en issues gemanaged, woordvoering gedaan over duurzaamheid, ontwikkelingen in de luchtvaart en in relatie tot Schiphol. Ook heb ik de media-inspanningen, publiciteit en relevante actualiteiten inzichtelijk gemaakt met maandelijkse rapportages aan de directie. Tot slot heb ik ook media-aandacht gerealiseerd rondom campagnes, de zomer- en winterschema’s en nieuwe reisbestemmingen.

KLM Transavia
KLM Transavia

Binnen het MT van de divisie KLM Flight Operations heb ik als Business Partner Communicatie onder meer de interne communicatie verzorgd rondom de CAO, een strategieplan en een organisatieverandering.

Bij Rabobank ben ik ingezet als woordvoerder voor de (internationale) Food & Agri-sector. Daarnaast heb ik als PR-manager media-aandacht gegenereerd voor diverse onderzoeken van Rabo Research en voor missiegedreven campagnes zoals de Horeca Foodwaste Challenge en Rabo Club Support. Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 uitbraak, maakte ik onderdeel uit van de groep woordvoerders- en issuemanagers in het crisis communicatieteam.

Rabobank Food Waste Challenge
KLM Transavia

Bij KLM maakte ik de opstartperiode mee na maandenlange reisbeperkingen door de coronapandemie. We konden weer vliegen en reizen, het netwerk startte weer op. Maar wel met de nodige restricties. Als woordvoerder en senior communicatieadviseur heb ik gewerkt aan duidelijke communicatie en adviezen voor reizigers en de reisbranche met een proactief PR- en mediabeleid.

Voor Kruidvat, een van de retailmerken van A.S. Watson Health & Beauty, heb ik als senior consultant en woordvoerder onder andere een reputatieonderzoek uitgevoerd. Om vervolgens op basis van de resultaten een actieplan te ontwikkelen. Ook heb ik de communicatie en PR voor de duurzaamheidsstrategie geprofessionaliseerd en het thema duurzaamheid geïntegreerd op de websites van onder meer Kruidvat en Trekpleister.

Kruidvat
voorbeeld Hema

Bij HEMA heb ik de nieuwe strategie, onder nieuw management en nieuwe eigenaren, uitgewerkt in een corporate verhaal: één helder en eenduidig HEMA verhaal voor alle in- en externe doelgroepen. Ook heb ik de (externe) communicatiestrategie uitgeschreven voor de komende jaren en heb ik een nieuwe corporate website met newsroom gerealiseerd. Daarnaast was ik perswoordvoerder rondom uiteenlopende onderwerpen; van tompouce en rookworst tot kwaliteitsproblemen en duurzaamheid.

Cappetti Communications

Cappetti & Co

Voor de uitvoering van communicatiemiddelen en -activiteiten werkt Cappetti Communications samen met een netwerk van ervaren professionals, zoals tekstschrijvers, projectmanagers, social mediaspecialisten, eventmanagers, PR adviseurs, mediatrainers, onderzoeksbureaus en toeleveranciers van mediaservices en -tools.

Cappetti & Co

Voor de uitvoering van communicatiemiddelen en -activiteiten of inkoop van diensten werkt Cappetti Communications samen met een netwerk van ervaren professionals, zoals tekstschrijvers, projectmanagers, social mediaspecialisten, eventmanagers, PR adviseurs, mediatrainers, onderzoeksbureaus en aanbieders van mediaservices en -tools.

Cappetti & Co

Voor de uitvoering van communicatiemiddelen en -activiteiten of inkoop van diensten werkt Cappetti Communications samen met een netwerk van ervaren professionals, zoals tekstschrijvers, projectmanagers, social mediaspecialisten, eventmanagers, PR adviseurs, mediatrainers, onderzoeksbureaus en aanbieders van mediaservices en -tools.